Alla inlägg den 10 oktober 2010

Av Sebastian Ekblom Bak - 10 oktober 2010 09:41

så otroligt många olika saker. Det kan vara en sparka-spring tillställning inför 60 betalande åskådare på en skogsvall i Mallbacken, det kan vara en bortalandskamp inför 200 i Rumänien eller så kan det se ut så här:

  

Ja, ni ser rätt. Gårdagens tillställning mellan Tyresö och LDB Malmö slog en hel del rekord. Publik, arrangemang, bengaler... många rekord. Det var en uppvisning av damfotboll när den är som bäst. Det var också fantastiskt kul att allt detta sändes av TV4 och att Tyresö som första lag besegrade Svenska mästarna från Skåne. Det finns en hel massa hopp för damfotboll och för damidrott i sin helhet. Detta var ett tydligt tecken på det. Fest och engagemang. Jag är stolt att vara en del av detta.

Expressen visade också i samma anda hur äcklig journalitsik kan vara, hur lätt det kan vara att fabricera ihop artiklar utan någon som helst substans. Tydligen håller vi i Tyresö på att värva Marta, bara för att hon hälsar på några av sina kompisar i Tyresö och för att man råkade springa på henne i kön till grillen på vallen. Tyresö skrattar och dementerar, Expressen hittar på och skriver en helsida. Det måste vara så lätt att vara journalist ibland....

Hur som helst, grattis till oss alla i Tyresö, vi håller damfotbollens fana...högt!


Efter gårdagens fest på Tyresövallen hann jag med några perioder NHL-premiär innan dagen tog slut. Jag skulle inte bli förvånad om detta var sista gången vi fick bevittna detta spektakel i Stockholm. Arrangörerna har givetvis skjutit sig själva i foten med biljettpriserna och arrangemanget i sig självt. Läktarna gapade tomma på grund av de löjliga biljettpriserna och detta speglade sig givetvis på isen där två rätt ointresserade lag spelade av tiden. Rätta mig om jag har fel, men är inte tanken med allt detta att göra reklam och skapa intresse för NHL? Om det är så, så är det ett katastrofalt misslyckande.. NHL skickar två lag till oss och vi tar emot dessa lag med profiler som Håkan Södergren i en gubbkostym och Jihde junior som tyvärr inte riktigt är kvalificerad för uppgiften. Jag gäspade och hade andra med mig med samma inställning. Nyss hemkommen från Prag (som också huserade en NHL-premiär) inser jag att arrangemanget betyder allt. Det räckte att bara besöka Prags flygplats för att förstå att något var på gång. Staden kokade ishockey, känslan var påtaglig. Pulsen var enorm, hade du inte en NHL-tröja vid incheckning så var du en utomjording. Grattis Prag, pinsamt Stockholm!


AIK hockey värvar två veteraner i hopp om att vända sin negativa trend och få lite luft under vingarna. Jag tycker faktiskt att AIK har växt in i sin Elitseriekostym någorlunda bra och även om det inte räcker fullt ut så är de med och faller oftast med flaggan i topp. Nu värvar man alltså två herrar, Mcdonell & Pavlikovsky. Jag tolkar detta som desperation på sportchefen Gozzis agenda. Mr Mcdonell kan vara ett lyft men Pavlikovsky? Jag trodde faktiskt att han hade lagt av... Hm, känns lite chansning. Hoppas att jag har fel. Synd om de killar som nu får kliva åt sidan.

Chansning är kanske allt AIK hockey kan hänga upp sig på just nu?


Rafael Van Der Vaart börjar allt mer att anta rollen som husgud i vårt hus. Inte nog med att han ensam just nu bär Spurs till framgångar men också för att han tydligen har några "issues" med Mr Milan. Gammalt groll, lite pajkastning, hårda ord. Jag antar att ni inte behöver tänka länge för att fatta vilken sida jag står på. Heja Rafael, jag hoppas att du springer åttor runt Zlatan i landskampen. Du börjar bli en riktig hjälte. Jag är dock livrädd för den kommande landskampen. Jag drömmer mardrömmar om en Petter Hansson som plockar ett korsband på VDV eller ett träben som Majstorovic som glidtacklar sönder ett vadben på densamme. Jag lovar att vidta åtgärder mot det Svenska fotbollsförbundet om de så kröker ett hårstrå på VDV, på riktigt!


Jag skulle vilja passa på att hylla den här killen:

  

Speedway är inte en jättestor sport i vårt hemland men Tomasz Gollob är en ikon i sitt. Han äger speedwayvärlden och är i det närmaste helgonförklarad i sporten. Gör lite som han vill, tar i när han behöver och vill. Utklassar.

Speedway är en nationalsport i Polen. Seriematcher lockar 60 000-80 000 åskådare. Det är fest, alla stjärnor tävlar i Polen. Det är en galen känsla att uppleva Speedway live i Polen. Jag lyfter på hatten för Gollob, grattis till Vm-titeln. Du bär sporten på dina axlar!


Förresten, tydligen ska stjärnorna i Real Madrid signera sina tröjor och skicka ner dessa till de instängda gruvarbetarna i Chile? Som tröst. Allvarligt talat, hade jag suttit inlåst i en gruva i flera månader och fått Ronaldos signade tröja i skallen hade jag lackat...ordentligt! Tröst? Hm..


Höres!

Ovido - Quiz & Flashcards