Direktlänk till inlägg 3 februari 2011

Klubbkänsla någon?

Av Sebastian Ekblom Bak - 3 februari 2011 09:23

Vi lägger ner nu va? Begraver den onödiga disskusionen om hjärta, klubbkänsla, föreningen i hjärtat, klubben man alltid har hejat på. Det finns inte, så är det bara. Fotbollens transferfönster slog ihjäl med en smäll här om kvällen och undertecknad följde en liveuppdatering på a-bladet noga. Det klickade hela tiden, varje gång jag tittade in hade någon sålt sitt hjärta, glömt klubbkänslan, knallat vidare....

Största sveket utspelade sig någonstans på en helikopter mellan Liverpool och London där en viss så kallad uppblåst storstjärna fick för sig att han ville byta helt plötsligt. Ok eller? Tja, för en vecka sen var han Liverpools bästa spelare, sprang runt på planen, pekade på sitt namn på tröjan och pussade på klubbmärket. Ungefär så här:

  

Fansen älskade honom, han älskade tillbaka.

Och? Ja, nu vet vi ju egentligen inte vad som hände på riktigt men jag skulle gissa att en viss ryss hörde av sig och erbjöd en säck med pengar, en liten semester-ö och eventuellt den helikoptern som han skulle få flyga till London med. Helt plötsligt ville lille blonde pojken inte vara kvar i sin drömklubb, han ville bort. Skrev en liten avskedsansökan (eller så fick hans skrivkunnige assistent göra det åt honom) och drömde sig bort. En dag senare torkade pojken sina tårar och log igen, ungefär så här:

   Var pojken nöjd? Ärligt talat, jag blir inte klok på det här, men det är en spännande såpa. Mr Torres (är han inte ruggigt lik killen på Kalles Kaviar-tuben?) kommer nu att göra sin debut i nya klubben mot......jajamen, Liverpool!!! Dessutom går han ut och säger att han inte kan tänka sig något bättre än att sänka sin gamla klubb??? Heja heja! Haja!!!! Hur upptaget kan det tuta? Hur lite känsla kan man ha? Hur lite ansvar kan man hantera? Det kommer ju att bli årets match. Liverpoolpubliken laddar för fullt med att bränna Torres tröjor runt om i staden. Heja Liverpool! (förlåt). Någon föreslog att man skulle skeppa över alla Torres-tröjor till barnen i Afrika. Jag är ledsen, vi kan inte göra så mot de barnen. De har det jobbigt så det räcker, vi behöver ju inte pracka på dom dåliga värderingar. De får lära sig själva.

Klubbkänsla? My a...!!!

Det är så det fungerar just nu. Våra superstjärnor är numera alldeles för bortskämda, för uppblåsta och för curlade för att känna något som helst ansvar i sina karriärer eller hur deras beslut och handlingar påverkar så många andra runt omkring. Deras egon är långt bak i kön!

För något år sedan gick Tottenhams Kameruanske back Assou-Ekoto ut och hävdade min poäng. Han berättade öppet om noll klubbkänsla i dagens fotboll och att han själv tänkte på sin framtid och spelade där han fick bäst betalt för stunden. Det blev ramaskri, han blev utbuad på varenda fotbollsarena i hela England, och bilr det fortfarande. Jag applåderar A E, ruggigt ärligt gjort. Han hade inte så fel trots allt.

  

Stor applåd! Den här killen har dessutom noll stjärnstatus. Han kör en liten Smart-bil, hyr en liten lägenhet i andra hand i centrala London och ger fanken i det mesta. Vad säger Torres om detta? Nog så. Lägg ned klubbkänslesnacket. Det är nya tider!


By the way, var ska Zlatan spela nästa år. Han har som vanligt full sjå med att göra sig osams med alla sina lagkamrater och snart börjar det bli dags för en ny Zlatan-era i kvällspressen, den långa vägen till en ny klubb, en klubb som förstår honom bättre. Förra året hejade alla på Barcelona (det är glömt nu), nu hejar alla på Milan (eller hur) och nästa år? Vi får väl se. Kanske ska fråga fröken Wegerup, hon gillar att torka hans tårar. Personligen hoppas jag på att Pato sänker honom, snart.


Kan inte släppa det, googla lite om ni vill fundera på klubbkänsla. Förslag på namn: Robbie Keane, Sol Campbell, Stefan Gråhns, eller varför inte Sharbel Touma? Ha det så kul.

För övrigt noterar jag att det obligatoriska reportaget från Christian Olssons Sydafrikaläger dök upp på sporten igen. I bakgrunden.....yes, Emma Gren! Just när man trodde att det var över. Jag började skratta, ni vet så där hysteriskt innan man får ett utbrott. Hade inte frugan hållt i fjärrkontrollen hade den legat i bitar. Hon skrattade, hon också. Undrar om Anna Brolin gillar sitt jobb? Halmhatt är inte hennes grej.


Tottenham då? Ingenting.....gott så. En liten Pienaar och sen var det över. Jag är nöjd, äntligen lite lugn och ro. Inga nya spelare (det brukar ju vara minst 5 varje gång). Ingen napp den här gången, det tackar vi för. Vi har Gareth Bale, det räcker.


Grattis till alla 35 fotbollsherrar som nu får åka på gratis-semester med landslaget till Cypern, ni är nära nu...


Dags för lite glädje, man kan ju inte annat än att skratta åt allt elände. Det här är glädje, bäst just nu:


Håll tummarna för Liverpool! Och Spurs! Alltid, skit jädra hårt! Förresten, varför skriver man kontrakt med idrottare? Helt poänglöst, vad tjänar det till?

Hörs!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Ekblom Bak - 28 augusti 2011 11:51

Sluttjatat..... Jag är tillbaka, en gång i veckan får ni veckans bottenlista... Håll utkik, vi hörs ikväll (ganska sent dock) Coys!   ...

Av Sebastian Ekblom Bak - 10 april 2011 12:11

......tack och hej på ett tag, men jag tänker lägga tid på annat nu. Något mer stimulerande. Jag har bestämt mig för att sluta läsa dagstidningarna, sluta lägga min energi på dårar, oviktiga nyheter, dålig journalistik och spekulationer. Det är v...

Av Sebastian Ekblom Bak - 2 april 2011 20:40

Jag har alltid drömt om det, att få bli meteorolog....elller expert på någon idrott...i en någon stor Tv-kanal. Typ, jag trodde ju det...man kan aldrig veta säkert. Lön? Ja tack, det är jättesäkert. Jag trodde på kanonväder, att det blev snöstrom kun...

Av Sebastian Ekblom Bak - 26 mars 2011 07:47

Jag har ju trots allt varit på sydligare breddgrader ett tag, missat allt här hemma. Det var otroligt skönt och befriande, stänga av en stund, få lite perspektiv. Trots allt, vissa saker undgår självklart inte mig....vissa saker har jag järnkoll på...

Av Sebastian Ekblom Bak - 15 mars 2011 09:59

...man vet att det alltid kommer att vara likadant, att man aldrig lär läxan....att det aldrig blir en förändring. Man vet att Södertälje spelar en kvalserie när våren närmar sig, man vet att ett engelskt fotbollslag förr eller senare bjuder på ett f...

Ovido - Quiz & Flashcards