Alla inlägg under september 2010

Av Sebastian Ekblom Bak - 30 september 2010 08:30

Cykelsporten är vårt sorgebarn.

Vi har hört det förr, det är på tapeten nu och det kommer att hända igen. Den här gången är det den här mannen, cykelsportens största affischnamn som nu har gjort bort sig:

 

Mr Alberto Contador.

Jag kan ärligt säga att jag inte är speciellt förvånad. Cykelsporten är märklig på många sätt men den är också overkligt stor. Framför allt i sydeuropa. Allvarligt, alla ni som tittar på bilder från Giro de Italia eller Tour De France, är ni förvånade över att cykelkillarna tar några genvägar till framgångarna då och då? Har ni sett bergen de klättrar i? Rakt uppför i 40 mil.... i snöstorm eller orkan. Seriöst, är ni förvånade? Jag hade nog också funderat över hur man gör för att orka? Cykelsporten är en sjuk sport, på många sätt. Jag är ändå imponerad och inte förvånad, som sagt. Undrar om det ibland hade varit lättare att bara släppa hjälpmedlen fria.... Det pågår ju ändå. Det kanske är en framtid, bäst laddad och starkast? Känns inte bra men på något sätt är vi ju redan där.


AIK fotboll fick 500 000 kr i böter för incidenten mot Levski Sofia. Vad jag förstår så kunde det ha varit minst 10 gånger så mycket och då kan man ju utan problem tycka att AIK kom lindrigt undan. Låt oss backa bandet... vad hände? Orolig match, stenkastning mot Levskis spelarbuss och stenkastning (som tydligen träffade) mot UEFA-delegater. Hm, jag har en känsla av att han där uppe har något svart/gult på kroppen...något som vakar över Solna. Ja, AIK kom billligt undan....helt sjukt. Jag hade inte blivit förvånad av avstängning från Europafotboll eller spel för tomma läktare. Grattis AIK. Undrar hur det hade sett ut om Bajen eller DIF hade stått för samma scenario... Har en känsla att det hade ballat ur fullständigt. Jag har sagt det förut, lagen klassa olika. Även i media. Konstigt. Helt okej med mig dock, jag är ju AIKare.


AIK förresten. Vad hände i Globen för några dagar sedan? Kan detta stämma? Är AIK Hockey helt plötsligt bäst i stan? Nej, självklart inte. En match gör ingen säsong men visst är det skönt att kunna visa att pengar inte är allt. Lågbudget AIK spelar ut stjärnorna i DIF efter noter....det är ju det som är tjusningen med idrott. Jag var inte på plats men vad jag förstår av rapporterna så kunde siffrorna ha runnit iväg ännu mer. Siffrorna var tydligen smickrande för Djurgården. Jag fattar ingenting :) Bara att köra vidare. Nu kommer AIK antagligen bli överkörda i nästa match och DIF kommer att sluta typ 40 p före i tabellen. Som sagt, det är det som är tjusningen.

Fullsatta Globenläktare och derby. Kul, 8 år sen senast. Fortfarande samma nötter på läktaren, nötter som tycker att det är tufft att härja, slåss och hävda sig. The more things change the more they stay the same....


Den här mannen fick mig att må dåligt igår:

  

Mr Van Der Vaart.

Jag har aldrig skådat en mer konstig match. Jag slet mitt hår, jag jublade, jag kastade några soffkuddar och gjorde 4 highfive med frugan. När röken hade lagt sig hade Spurs tagit sina första 3 poäng i Champions League och fixat ett bra läge inför fortsättningen. Kvällens domare (norrman) hade belönat Spurs med 3 straffar under 90 minuter och gjort sitt för att skipa rättvisa.

Reflektioner? Hm, VDV yrde runt som ett skållat troll, brände en straff, gjorde ett kanonmål och hann med att bli utvisad med två gula kort. Man kan ju inte låta bli att älska den här killen, killen lever Spurs med hela kroppen. Kan bli kung på WHL. Jag menar, bara bilden här visar ju hans storhet (med glimten i ögat).

Var det okej med 3 straffar? Ärligt ja. Alla tre var i mitt tycke solklara. Vad som däremot inte var bra var att rättskiparen från Norge inte var konsekvent. Han berövade Twente på åtminstone en solklar straff.... och där har vi samma gamla problem när de gäller de randiga...inkonsekvens. Jag klagar inte :) den här gången.

Gissar att de vill klaga lite i Holland.

Vill här också tacka min fru som hela tiden lugnade mig med positiva besked. I hennes värld var det aldrig någon fara på taket. Hon var lugn men jag hörde en djup suck när vi gjorde fyran. Vi andades ut djupt. Vi är luttrade...

Spurs är ju ändå Spurs... Den feta damen måste sjunga. Innan hennes sång kan allting hända. Sjung för fanken!



Zlatan fortsätter leverera. Mål och..... inget mer. Stå stilla, vinka lite, slå missnöjt ut med armarna...gnälla lite och bli helgonförklarad i pressen. Herregud, jag är så avundsjuk. Jag vill vara Zlatan, jag hade gjort samma jobb ännu bättre...


WHL förresten. Det verkar vara en skräckarena för Svenska fotbollspelare. Erik Edman avslutade sin Engelska karriär där (när han blev uppsnurrad av Lennon 9 gånger, då Spurs vann mot Wigan med 9-1 och alla mål gjordes på Edmans misstag), Blackburn-Olsson drömmer fortfarande mardrömmar om sin upplevelse mot Lennon och igår pallade inte Bajrami trycket. Jag förstår er grabbar, jag gör också på mig......when the Spurs go marching in!!


Hörs!



Av Sebastian Ekblom Bak - 27 september 2010 09:18

Det är den bästa beskrivningen jag hittar på Umeå IK, den tidigare så dominanta fotbollsklubben i Damallsvenskan. Ni vet hur det VAR, 7 raka sm-guld, Sveriges överlägset bästa lag, fullsatta läktare, Champions League, framgångar...

De var grymma, man försökte alltid att bara hålla siffrorna nere uppe i Umeå. Gott så. Men det var då.

Det är andra tider nu, lika gott så, men... Man vägrar på något sätt att acceptera detta faktum i Umeå. Man lever fortfarande i något påhittat "storklubbsskimmer", lite kaxigt, lite arrogant, inte fullt så överlägset och bra.

  

Inte lika glänsande..


Så vad händer? Tyresö (undertecknad inkluderad) flyger upp till Umeå, blir lite nonchalant mottagna, spelar ut Umeå efter noter och får i efterhand nästan be om ursäkt för att man råkade spela ut det mäktiga Umeå. Man märker tydligt att Umeå IK inte kan hantera den nya situationen. Bortförklaringarna haglar, publiken skämmer ut sig,  publikvärdarna står och hånler åt skadade spelare, coachen skyller på domaren och domarkontrollanten sitter lite hånfullt på läktaren i en UIK-jacka..?? Välkomna till Umeå, typ!

Vi vann 3-0 och i ärlighetens namn var det närmare större siffror än att de skulle hota oss, på något sätt. Det var nästan lite genant, hur det kan svänga så fort. Umeå IK är inte längre samma gamla Umeå IK, ju snabbare de inser detta desto bättre för de själva. Det är klart att det är jobbigt när glorian hamnar på sne, när man blir nedknuffad från tronen.


Årets Premier-League är ju en helt öppen historia. Alla plockar poäng av alla och det märks tydligt att ligan jämnar ut sig allt mer. Självklart är det nu det är superviktigt att hänga med i toppen, chanserna till en framskjuten placering är ju uppenbara. Personligen tycker jag att det är underbart att även lag med små medel kan hävda sig mot de stora drakarna. Pengar är trots allt inte allt.

Självklart är mina liljevita hjältar helt under isen just nu, nu när tåget börjar rulla. Ligaspelet är under all kritik, antar att det är full fokus på Champions League. Hemmamatch mot Twente imorgon. Jag kräver en seger!

Det känns överhuvudtaget som att fotbollsligorna i Europa håller på att jämna ut sig. Jag tror att det är avgörnade för det publika intresset, jag menar..... man blir ju rätt less på att det alltid är samma lag som syns och hörs. Kolla ligorna nu, i topparna hittar vi lag som Mainz, Saint-Etienne och Valencia! Underbart! Notera också att det är 8 (tror jag) debutanter i Champions Leauge! Välbehövligt och intressant!


Underbart att se Romas avgörande på övertid mot Inter! Liket lever, bara att jobba vidare. Hatten av för Zlatan (kors i taket hemma hos mig), han kanske inte jobbar ihjäl sig men han står på rätt plats och avgör, helt okej. Det är väl därför Milan har plockat in honom, för målskyttet? Italienska ligan är perfekt för Zlatan. Tempot är lägre...han bidrar till det låga tempot...frid och fröjd.


  

Det här är Daniel Widing, en helt okej hockeyspelare i DIF.


Han har tidigare varit i Brynäs, han har gjort en vända i landslaget vid några mindre betydelsefulla turneringar, varit en vända i Schweiz (möjligen Österrike) och nu är han alltså i huvudstaden för att fylla viktiga luckor i Djurgårdens hockeylag.

Jag har egentligen ingen speciell uppfattning om Widing, han är helt okej...kan blixtra till,  är klart över medel. Kan avgöra en match då och då. Passar säkert jättebra i DIF. MEN........ enligt Aftonbladet tjänar den här killen över 300 000 kr (trehundratusen!!!!!) i månaden. På allvar!

Vad är det som händer? Något är ju helt skruvat! Håller vi på att döda vårt hockeyarv i detta land? Han är ju självklart inte ensam om detta belopp, det finns fler. Allvarligt talat, finns det någon ishockeyspelare i Sverige som förtjänar detta belopp varje månad? I think...not!

Självklart är det ju sponsorer och publik som får stå för detta kalas. Min poäng är ju då att det givetvis blir legitimt för publiken att ställa krav, busvissla och kräva resultat. TREHUNDRATUSEN I MÅNADEN??? Grattis Daniel Widing! Beklagar DIF Hockey. Tänk på detta nästa gång ni hånar damidrott, Widing tjänar mer om året än vad ett genomsnittligt fotbolllag i Damallsvenskan har i budget!

Skilda världar.... Olika krav.

Sjukt.

Grattis också till Aftonbladet som då och då lyckas att knåpa ihop något intressant att läsa. Det är inte ofta.


Följer med spänning utvecklingen i fotbollens Superetta. Det verkar som att klassiska Norrköping kommer och hälsar på i Allsvenskan igen, men sen då?

Syrianska? Varför inte....allt är möjligt. Jag tror att Allsvenskan skulle må gott av en ny färgklick, lite nytt blod. Någon måste röra om i grytan nu, Allsvenskan håller på att somna. Många klassiska lag är på dekis. Några har gjort sitt, några skulle må bäst av att börja om. Den allsvenska kvalitén är under all kritik, jag hoppas att herr Lagrell har några äss i rockärmen, han har ju en hel bunt när det gäller Damallsvenskan.

Syrianska i Allsvenskan? Vad säger SD om det?


Gammliavallen förresten, Anja Persson smög runt och hejade. Jag antar att Anjabacken bara är nästgårds, som allt annat i Norrland. Hon såg ovanligt vältränad ut. Det finns en risk att jag kanske kommer att behöva ändra min uppfattning om fröken Anja i vinter. Vi får väl se...


Hörs!



Av Sebastian Ekblom Bak - 23 september 2010 11:36

10 budord!

Jag blev inspirerad igår kväll. Det slog mig, som en blixt från klar himmel under 90 hemska minuter av Lazio-Milan. Jesper Hussfeldt hade inte ett rätt igår. Jag använde min favoriknapp på fjärrkontrollen: Mute!

Så det här är till er alla som förpestar fotboll och annan idrott på tv. Speciellt till er två:

  

1. Du skall icke skrika! Sluta skrik så fort det hettar till! Det börjar bli absurt. Detta gäller framför allt Hussfeldt och Niklas Holmgren!


2. Du skall icke vara partisk! Det är ju själva grundstenen i ert jobb. Det är inte okej att välja sida och nedvärdera de andra. Berätta bara vad som händer, det är två lag på plan.. Här inkluderas hela kommentatorkåren, kanske Glenn Strömberg undantagen.


3. Du skall bara kommentera matchen! Berätta vad du ser, vad händer? Jag ska kunna vara runt hörnet i köket men ändå kunna följa med i händelserna. Sluta prata om allt annat orelevant. Det gäller farmför allt Kåmark!


4. Du skall hålla dig till det du kan! Ställ inga diagnoser, spekulera inte, tro inget och framför allt berätta inga anekdoter från din karriär. Just du Kåmark, Hedman och Hysén!


5. Du skall icke vara fixerad vid en person! Snälla Hussfeldt, Zlatan är bara en människa. Jag förstår att du brölar så fort han närmar sig bollen men om du inte kan säga något negativt när så krävs så är det ju bara bättre att knipa! Vad vet du om Zlatans energidepåer?


6. Du skall icke läsa innantill! Det gäller framför allt dig Arne Hegerfors. Tyvärr, din tid är förbi. Det är bara ohyfsat att inte vara påläst! Vi hör hur du bläddrar i papprerna! Kolla ditt uttal, Stackars Joe Cole, han måste ju hata dig!


7. Du skall icke vara arrogant eller dryg. Mr Henriksson m fl. Vad har du gjort för att få vara arrogant med näsan i vädret mot alla andra? Det finns fler exempel!


8. Du skall vara kritisk när det behövs! Jag vill inte höra bortförklaringar när Zlatan skjuter upp bollen på rad 36! Du ska säga något när Zlatan stämplar någon fult bakifrån! Det är din plikt! Du skall ju berätta vad som händer!


9. Du skall icke överanalysera! Sorry Fjällström, Andersson m fl! Det kan bli för mycket av det goda. Spyan är inte långt borta! Behöver man verkligen veta allt det där? Kan man bara få njuta? Någon gång?


10. Du skall ha lite stil och finess. Det är inte okej att sitta med scarf och överrock i en studio. Nej, det är inte snyggt med röda kängor till en grå kostym. Nej, det är inte fränt med uppfälld krage på kavajen. Nej, det är inte coolt med 4 klockor på samma handled. Ni kan ta åt er alla men speciellt Hussfeldt, Lundh, Kåmark och Ekwall!


Finns det några kära kommentatorer som klarar sig?

Absolut! Glenn Strömberg är exemplarisk! Jonas Dahlqvist är min favorit och allas vår Lasse Granqvist är grym. Daniel Kristainsson är inte så dum han heller!


Ni kanske tycker att jag gnäller? Absolut, men jag pallar inte att ha ljudlöst när jag kollar på fotboll! Tack gode gud för Viasat som ibland tar sändningarna direkt från England! Vilken befrielse! Vilken klass! Skicka alla våra svenska kommentatorer på studieresa, till en valfri PL-studio i England!


Noterar att Alex Miller skyller lagets förluster på publiken, att AIK hockey skjuter 14 skott på mål under en hel match men ändå vinner mot Frölunda och att Hammarby vinner med mr Franzén vid rodret. Det enda jag jan få ut av allt detta är att Alex Miller förmodligen dricker för mycket starkt the, att AIK hockeys målvaktstcoach Stefan Persson (hej Stef!) bör hyllas och att Hammarby fotboll förmodligen kommer att få lite stabilitet, äntligen. Herr Franzén är nog rätt man.


Mitt kära Spurs sparkades ur Liga-cupen av nomaderna från Woolwich. Herr Redknapp ställde upp med ett B-lag och mötte ett annat B-lag. Har inget att säga om det förutom att Woolwichnomaderna som vanligt filmade till sig några straffar och att det är jätteskönt att slippa Liga-cupen. Andra lag som delar min åsikt är Chelsea, Liverpool och Man City! Det visar väl inställningen till denna cup!

Smart Redknapp!


Avslutar med en sann hjälte:

  

Såna här karraktärer växer inte på träd! Fotboll var bättre förr!


Höres!



Av Sebastian Ekblom Bak - 20 september 2010 08:41

Åsikter. Vi tycker, vi funderar, vi tar ställning och vi kommenterar. Jag gör det, du gör det och även om vi (både du och jag) egentligen säger att vi inte har någon åsikt så har vi ju det, om allt. Tänk efter.

Sportjournalister och sportkrönikörer bygger ju allt sitt på just det här. Artiklar byggs på känslor, krönikor byggs på ställningstagande, nyheter maskeras bakom åsikter. Ni kanske tycker att det är okej, jag är inte med. Jag retar på mig på att tidningar numera trycks och säljs på lösa grunder som just dessa. Speciellt när man fabricerar och blåser upp något obefintligt, kanske inga nyheter men intressant för journalisten eller krönikören.

Låt mig ta några exempel för att understryka min poäng (jag använder det som ligger mig varmast om hjärtat just när det gäller detta, Zlatan) :

Aftonbladet blåste upp en jättegrej igår (AB är experter på detta), ni kanske såg det live, ni som såg Milans match på tv. I bild fick man se när Milans president lämnade arenan några minuter före slutsignalen, som han brukar. Tack och hej, jag drar nu, vill inte fastna i trafiken...typ.

I AB skrev man: EXTRA! Här vänder Milans president Zlatan ryggen!! Vad fan? (förlåt språket) Nyhet? I dont think so...

Johanna Frändén i AB (krönikör och SVT-fotbollsexpert) skriver fortfarande krönikor om Barcelona och Zlatan... ?? Relevant? Nej, inget som nu händer i Barcelona just nu har med Zlatan att göra... Punkt.

Niklas Holmgren kommenterade Premier League häromdagen. Jag tror att det var matchen mellan Everton och United. Jag tittade på matchklockan, 3.03 sen nämde han Zlatan? Vad fan??? (sorry igen).

Förstår ni vad jag är ute efter? Är inte detta helt skevt? Accepterar ni detta? Köper ni detta? Jag har sagt det förut, de är tvingade till detta, alla våra kära journalister. I min värld är man inte en journalist om man inte aktivt ock kritiskt granskar det man pysslar med. Sorry, Johanna...Niklas...Laul...och alla ni andra. Ni är pushovers! jag skäms!

Milan förresten, fanken vad de är stillastående. Hemskt, Dream Team my ass Zlatan!


Åsikter var det ja. Jag har alltid haft en massa. Jag brukar inte himla med mina åsikter, ni känner mig...min mun glappar. Jag står dock för mina åsikter. Här kommer några:

  

Jag har alltid dyrkat den här killen. Det var sorgeband hemma när han lämnade oss för pengarna i Manchester. Han är en Zlatan, fast med klass, känsla, talang och allt annat som Zlatan saknar. Detta är min absoluta favoritspelare. Han är i sitt esse just nu. Den här killen har fått mig att gråta på WHL (glädjetårar), kom tillbaka Berbatov!


Här kommer en till åsikt:

  

Det här är världens största sämsta förlorare. Han tycker själv att han är bäst i världen (faktum är att Arsenal är äckligt bra ofta, fast i min värld är de bara äckliga). När han förlorar är det alltid någon annas fel. Ofta får domaren en skopa, men ibland är det fel på gräset, den lågt stående solen, luften, arenan, bussen de åkte  med eller något annat som orsakade hans nederlag. Ruggigt osympatisk och illa omtyckt i England.

Mute! Stå upp, som en riktig man!


Nog med åsikter, för ett tag.

I övrigt då?

De liljevita blixtrade till i 15 minuter och sänkte Wolves med 3 snabba mål. Starkt. Dock oroväckande att vi fortfarande har så svårt att luckra upp bottenlag som parkerar i sitt eget straffområde och bara rensar. Arsenal i cupen imorgon. Vi kommer att åka ur, jag hoppas faktiskt det. Ligacupen är bara en törn i sidan, over and out tack! CL & PL är viktigast.

Jag noterar även att AIK reste sig på 9, att Anja Persson sprang hela vägen upp för Anjabacken i Tärnaby (hade velat se det) och att min svåger Örjan tog sig igenom ett 100 km (jag, ni läser rätt) långlopp i Uppsala i helgen. 40 varv på en 2,5 km slinga. Runt runt på asfalt. Där snackar vi idrottsman!

Jag antar att ni anar att det kommer att komma en hel del åsikter om Anja senare i vinter?


Ok, här kommer en åsikt till.

Detta är Kanalplan på Södermalm i Stockholm:

  


Här spelar Hammarbys damer allsvensk fotboll men detta är ingen allsvensk arena. Långt ifrån. Arrengemanget är under all kritik (inte i närheten av vad som står i regelverk). Det är smutsigt, det luktar illa.... motståndare får vara glada om de får omklädningsrum och det råder ett allmänt kaos. Ska du dit någon gång så åk tidigt! Det tar ett par timmar att hitta parkeringsplats, dessutom.

Min fråga är hur Hammarby får fortsätta med detta risiga upplägg? Det intressanta är ju att det kommer matchdelegater hela tiden och har gjort så i alla år. Inga förändringar, inget händer. Märkligt.

Vi var där med Tyresö igår. Vi vann och vi hoppas att slippa åka dit igen, för lång tid framåt.

Det är väl också en åsikt?


Förresten, ni kanske tycker att jag inte är så mycket bättre än alla jornalister som jag kritiserar? Jag tar ju också ställning och sågar... tänker ni.

Jo, absolut. Skillnaden är jag gör det av egen fri vilja. Jag bestämmer själv. Mitt samvete är rent. Jag vänder och vrider på grejer, kikar från olika håll. Där har ni skillnaden!


Höres!




Av Sebastian Ekblom Bak - 16 september 2010 08:17

Det finns inga andra bättre ord för det. Skit-tv personiferat. Fotbollskanalen Europa i Tv 4 är allt det man hoppas få slippa i sportjournalistik. Tydligen är detta för mycket begärt. Vad är det som är så dåligt då tänker ni?

  

Få se nu. Vi har fyra grabbar (fast de ju är vuxna män kan man tro) som någonstans kallar sig fotbollsexperter. Vi har en studio som är inredd lite som en lounge...skön liten matta, häftiga skärmar och fyra futuristiska Ikea-fåtöljer där dessa experter är placerade. Herrarna Stekwall, Hussfeldt, Kåmark och Lundh hänger lite grabbigt i möblerna, Lundh med överrock och scarf, Stekwall med fyra olika armbandsur och Hussfeldt sitter t om lite gränsle över sin möbel. Mest synd är det dock om Kåmark, han får knappt plats i sin.

Där sitter de och slänger lite käft, försöker bräcka varandra i häftiga kommentarer, ger varandra lite blickar, himlar lite med ögonen. Parallellen till ett tonårssovrum är uppenbar...sitta och kasta lite skit, tjuvröka lite. VM i ego, stora slag för bröstet, primalt på ett grabbigt övermoget vis. Det bästa är när de försöker att få allt att framstå som en sensation, wow liksom...kolla här. Ofta är deras sensationer gammal skåpmat, TV 4 har tappat greppet helt. Deras sportjournalistik är rutten. Glimten i ögat är nu bara patetiskt. Mute-knappen räcker inte till detta program, jag trycker off på kontrollen, hoppas att de bara försvinner, för alltid. Borde inte en stor kanal som TV4 ha lite större krav på sina anställda? Lite mer kvalité i sina sändningar? Lite ära i etern?

Jag menar, tänk till. Ta er sportpanel på måndgas-mornar. Ni bytte ut Lasse Anrell mot Tomas Hansson (skådisen). Briljant, det är ju ändå bara sport.

Europakanalen är dock bra på ett sätt, man kan kika 5 minuter....sådär mellan fingrarna medans man plockar disk. Ett gott skratt förlänger livet. Det är kanske det som är syftet?

Titta på bilden en gång till, kolla Lundhs jacka. Förstår ni vad jag menar?

Ber om ursäkt till herr Banks, du råkade vara på bilden, du ska inte vara där. Du platsar inte i Europakanalen, du har ju koll!


Jag måste ge honom cred, absolut. Zlatan avgjorde Milans match i CL igår. Han var på rätt plats två gånger, hängde dit två lägen. Riktigt bra, kyligt. Fina mål.

I övrigt var han helt oduglig och absolut den som stod mest stilla på plan. I pausen sågades han hårt av Bosse Johansson på Viasat, efter slutsignalen var allt glömt. Två mål i andra halvlek gjorde honom galaktisk...igen. Första halvlek var glömd. Backa bandet lite, var det inte Auxerre de mötte? Inget ont om Auxerre men vi tappar som vanligt propotioner. Kärnan i den ruttna sportjournalistiken. Milan ser riktigt sega ut och kommer att få jobba mot Real och Ajax. Där går det undan. Vi glömmer det ett tag nu. Jag tycker nog att Zlatan ska tacka en viss Prince-Boateng för uppvisningen. han kom in och vände på steken...Andra fick ta åt sig äran.

Spurs då? Helt okej men ändå bittert. Drömstarten förvandlades till ångest och när slutsignalen ljöd förvandlades starten till en suck av lättnad. Oavgjort mot Werder Bremen borta kan vara avgörande för Spurs avancemang. Det var en svängig match som kunde ha slutat hur som helst. Två anfallsglada gäng....full fart framåt.

Werder Bremen avslöjade dock Spurs på några punkter. Det var tydligt att vissa liljevita herrar inte riktigt räcker till. Stackars Córluka, jag led med dig. Jag antar att du drömmer mardrömmar om en viss Marin. Vad har hänt med Lennon? Defoe, kom tillbaka! Nästa match betyder allt. Vinst mot Twente hemma är ett måste.

Vi tar dock Wolwerhampton först. Svårt nog.


  

Bagdad Bob nr 2?

Jag vet inte om ni hörde eller såg, för den delen. Bajen borta mot Väsby på ett regningt Vilundavallen (min hemma-arena). Väsby bollade kvadraten, Bajen jagade runt. Det blev 3-1, kunde ha blivit några till för Väsby. Bajen var riktigt under isen, bedrövliga. Då kom analysen, av herrn på bilden. Här kommer det: - Vi hade dom hela andra halvlek! Vi pressade dom över hela banan :)

Tack Bob! Fantastiskt! Big smile!

Bajen behöver börja om. Rensa allt....bort! In med nytt, överallt!

Det gäller AIK fotboll också!


AIK hockey då? Tja...ni kanske såg bilderna från premiären? Fullsatt Hovet, tryck!

Resultatet? Hm, jag reflekterar över de billiga baklängesmålen, genant nästan. Det såg ut som att det var klasskillnad. Det är en enorm skillnad på Elitserien och Allsvenskan. Roger Melins blick sa egentligen allt, det kommer att bli svettigt i vinter.

Heino såg iskall ut igår, undrar hur ljumskarna känns idag? Låt oss känna efter..


Här kommer lite bonus, har inget med sport att göra men man behöver sånt här ibland. Bara för att få upp humöret, bara för att känna att det finns de som har det värre:

  

Tack Anna Book, du är fantastisk.

Can´t smile without you!

Varför är du känd?


Höres!




Av Sebastian Ekblom Bak - 12 september 2010 14:08

väl,  ni vet ju att jag inte har så mycket till övers för den Italienska ligan. Det kan bero på att jag dyrkar England och Engelsk fotboll men i stort så tycker jag att Serie A är fruktansvärt överskattad, långsam, tråkig och framför allt fylld med långsamma föredettingar som hellre filmar (och slösar bort tv-tittarnas tid) än att sätter fart på bollen och spelar fotboll. Håller ni en pistol mot mitt huvud och tvingar mig att välja ett lag så säger jag Roma. De är lite mäktiga, jag gillar Totti (fast han ju är en galjonsfigur för Italiensk fotboll) och jag har alltid varit svag för Romas matchställ och de överlägsna Kappa-tröjorna. Alltså Roma, om jag måste välja. Ja, jag vet att Inter vann CL senast, jag ger den segern till trollkarlen Mourinho, inte till italiensk fotboll.


Igår hittade jag dock en ny kärlek i Italien:

  

Föga överraskande, dock otroligt oväntat och roligt.

Medans TV4 rapporterade live från sidan av uppvärmingen där en överexalterad Anna Brolin med våt blick öste beröm över Zlatan noterade jag den coola arenan som Cesena besitter. Häftig inramning, en gryta.

90 minuter senare var kärleken ett faktum, vilket Go, vilken glädje, vilket oitalienskt frejdigt anfallspel. Vilka profiler!

De avslöjade Milan fullständigt, Milan var statister. Trötta, stillastående, orörliga...idéfattiga. Milan & Italiensk fotboll är som gjorda för Zlatan.

Ni kanske har sett sågningen av Zlatan idag, de har ju snott alla mina ord! Jag har sagt detta länge. Bluffen är genomskådad. Stolpe ut från 11 meter, 85 millar om året, stolpskott!

I Svensk press väljer man att vara saklig (för en gångs skull) och tonar ner rubrikerna. I omröstningar på Aftonbladet/Expressen tycker ca 10% av Sveriges fotbollsintressenter att Zlatan var värd 5 (!) plus. Mitt tips till er är att sluta hänga vid det billiga kartongvinet (ca 169 kr) och njut av en flaska dyrt vin. Skäm bort smaklökarna, byt kanal.......till Premier League!

Cesena då? Självklart är de en nykomling som just nu går på glädje och inspiration. Självklart kommer de att dala, säsongen är lång. De har i alla fall vunnit mitt hjärta. Cesena, jag håller koll på er!

Förresten, visste ni att att våra fotbollsexperter i tidningar och TV är tillsagda att pusha och lyfta Zlatan! Det är bara är så, populistiskt.... fegt! Tryckfrihet my ass..

Cesena!!!


Tottenham då? Jag inser redan nu att det kommer att bli svårt för mitt hjärtas lag att hålla skärpan både i CL & PL.

Storlag klarar det, Tottenham är inte där ännu.

Igår mot West Brom var de åter bleka (tror att de mentalt redan är i Bremen inför matchen på tisdag), lika bleka som den fula ljusblå färgen på deras tredjeställ. Ingen fart, inga huvuden. I början av andra halvlek hade jag förlikat mig med tanken på en ny förlust. Det var bara en tidsfråga, man vet hur det ser ut nu...

1 pinne igår kändes som en seger, jag var nöjd. Hemskt! Förväntar mig ett helt annat lag i Tyskland, det är nu det gäller. Ibland coachar Redknapp illa, jävligt illa.


Inte så illa som herr Miller dock.... verkar det som.


Van Der Vaart såg pigg ut men tröttnade fort. Gallas tappade vid kvitteringen. Kändes jättekonstigt att se Gallas i Tottenhams tröja. Man får bearbeta detta vidare.

Måste dessutom erkänna (fast det känns skitjobbigt) att jag imponeras av Arsenal & Chelsea... lagmaskiner.


Apropå lagmaskin, varför tror ni att Zlatan inte färgade i Barcelona? För att han står stilla med bollen, löper ingenting utan den och sänker tempot i spelet. Knappast något för lagmaskinen Barcelona?

Skitbra i Milan!

Tack för alla antiZlatan-sms igår kväll förresten! Jag sov med ett leende på läpparna, vaknade lika glad.


Kikade lite på våra fotbollsdamer på TV. Jag är rädd att det blir tufft med bara 2-1 i returen. Jag tyckte synd om tjejerna, Dr Kåmark kommenterade deras match. Mute!


Har tänkt på detta länge, titta på dessa 3 herrar:

      

Jol, Shrek & Rooney. Samma mamma?


För övrigt gör undertecknad debut som lärare på Gymnastik & idrottshögskolan imorgon. Hoppas att mina "elever" anar vad som väntar.

Fula tricks och mygel är bortkastad tid, undertecknad har ju uppfunnit de flesta fula tricks! Jag har koll på er, alla ni där längst bak i salen! Nu pluggar vi lite anatomi!


Cesena!! (man kan ju inte låta bli att gilla en sjöhäst i ett klubbmärke?)


Club Calcio på TV4 är som Hussfeldts röda stövlar i studion igår. Smaklöst, opassande och önödigt.


Hörs!




Av Sebastian Ekblom Bak - 11 september 2010 08:32

... den här killens talang, förutsättningar och pengar,  vad kan då gå fel?

  

Förutom det uppenbara då? Jag menar... på något sätt kan jag förstå att killen då och då måste lätta på lädret för att vara nöjd. Det är ju klart, han har ju familj, spelar i en av världens mäktigaste klubbar och är en nationalidol. Ändå behöver han ibland handla...konsumera.

Jag förstår ingenting. I pressen är han nu det egentliga offret, missförstådd. Självklart är ju offret den personen som får njuta av Mr Rooney så här, som på bilden. Rooneys fru tänker ni? Take the money and run, säger jag.

Tydligen har han en hel del polare i PL som kör samma race... Redknapp säger att det beror på spriten. Å fan?

Titta på bilden igen, vem är offret?


Jag vill verkligen inte tjata men det är fantastiskt roligt att slå på datorn på morgonen och ögna igenom alla de Zlatan-rubriker man får stoppat ner i halsen, dagligen. Zlatan själv är ju numera en väloljad åsiktsmaskin, dock en upprepande sådan. Jag ler just nu mest åt det faktum att han i år igen pratar om att han ska stanna i sin klubb länge (fast vi vet att det blir samma visa nästa sommar), att han ska vinna alla titlar (i år igen, har inte hänt ännu) och att klubben han spelar i är världens bästa (not). Jag börjar gilla Zlatan, ytterst lite. Börjar inse att han har en viss charm... lite som ett sött barn, typ en 3-åring. Klapp klapp, duktig Zlatan!

Ni har väl sett Guardiola som nu vänder i pressen och tar på sig skulden i Zlatanföljetongen. Omvänd psykologi på hög nivå, så att barnet Z blir nöjd och våra journalister ska gå i spinn. Underbart. Utanför Sverige skrattar de åt oss, högt...

Tänk på det, t ex du Johanna Frändén, tänk om.

Inter-fansen börjar tydligen få nog av den dryge Z. San Siro kommer att koka, gissa vilka jag håller på. Inzaghi hatar tydligen Zlatan, jag har alltid gillat Inzaghi, ännu mer nu!


Äntligen lite Premier League idag. Tv-soffan står preppad i Ekblom-B huset. Självklart är fokuset på Spurs borta mot West Brom. Vi är i behov av en vinst, vi vill se Van Der Vaart, vi vill se Gallas. Framför allt vill vi se Redknapps ticks på bänken, obetalbart... det kanske beror på spriten?

För övrigt är det ju jättebra att både Dawson och Defoe går sönder i landslaget och blir båda borta några månader. Heja Champions League, synd om killarna. Nu har de ju dock tid att lätta på lädret de också. Crouch gillar också att festa, ny skada idag?

Har ni tänkt på hur mycket Rooney liknar....Shrek!?


Damlandlaget inleder sitt nästa steg i Vm-kvalet idag. Danmark står för motståndet och självklart så är vi ju så mycket bättre och ska egentligen bara ställa in skorna. Vi är redan vidare, det är över. Så har det ju varit varje gång nu. När vi sedan är ute ur turneringarna ser vi tårar, besvikelse och förvåning. Vi var ju redan vidare. Jag håller alltid en extra tumme för våra tjejer. Många av dom är värda all framgång. När det tar emot blir trösten att vi kanske kan få en förändring.

Vi får alltid en bortförklaring av den här killen:

  

Bagdad Bob?


Han hittar alltid något positivt. Han gör på samma sätt vid nästa turnering. Han åker till Kina och shoppar. Han tar ut sin trupp några år tidigare (samma mall).

Heja Sverige!


Elitserien i hockey närmar sig och mitt intresse stavas N O L L.

Jag har tappat hockeyglöden rätt rejält. Självklart följer jag AIK, mest i pressen. De är tydligen redan klara för kvalserien, på förhand. Underbart läge att slå underifrån och överraska. Jag är dock rejält skeptiskt till AIK. Det ser tunnt ut. Halva laget är på skadelistan, typ hela tiden.

Det skulle ju bli så mycket bättre Gozzi! What comes around goes around!

Lycka till killar!

Nöjer mig med lite KHL på burken då och då. det får räcka.


Har upptäckt en hel ny sport. Titta på det här klippet. Man ska ha några promille i blodet för att utförandet ska bli perfekt.

Helst ska man inte fatta att det är is. Enjoy!


Stilpoäng! Isdykning!


Höres!



Av Sebastian Ekblom Bak - 7 september 2010 12:30

spela mittback?

Typ, du gör allt annat här i gänget, sätter dina egna ramar och bestämmer hur det ska funka här. Har du inte lust? Vi har ju andra mittbackar här på bänken men de är ju inte du.. Gör vad du vill.

Frågan ställdes av Mr Hamrén till Mr Z mitt under en kvalmatch mot Ungern på Råsunda. Konstigt? Inget förvånar mig längre...

Zlatan skulle tydligen behandlas som alla andra i landslaget. Det påpekar Hamrén i media, ofta... så fort han får chansen.

Jo tjena..

  

Vem fasen är detta tänker ni?

Han är en av mina nya hjältar. En rutinerad herre med titlar och landslagsuppdrag. En ikon i hemlandet Holland. Vad är då så speciellt med honom förutom hans ikonstatus i Holland? Jo, han är en av få fotbollstyckare som fortfarande har sinnet i behåll. Han tänker klart, analyserar med öppna ögon. Han kritiserade Zlatan häromdagen, ordentligt. I hans ögon är Zlatan är överskattad medelmåtta, en dussinlirare som spelar för sig själv, en kaxig dryg fjant.

Killen på bilden heter Ben Wijnestejkers, nu 20 kilo senare men ändå full koll!

Helgat vare ditt namn. Du kommer alltid ha en plats i mitt hjärta.


En som inte kommer att ha det är herr Orrenius i Expressen som tydligen inte tycker att vi ska vara rädda för Holland. De ska inte vara så bra, vi är ju praktiskt taget i EM. Jag gissar att även herr Orrenius också blev vald sist på gympan i skolan, tillsammans med herr Laul.

Say no more..

Jo förresten, var inte Holland i VM-final i somras? Hm..


Allvarligt, det är kaos i Hammarby fotboll. Herregud, vad händer egentligen? jag kan ju inte säga att jag är förvånad. Om man anställer en tränare med AIK-tatuering på ryggen så är det ju lite som att tigga om det. Blomqvist är ju knappast någon att hålla om när det blåser, han har ju full schå med att hålla i sina egna tröjarmar.

Börja om Hammarby! Nu!


Förresten, såg ni när Emma Gren hoppade höjd häromdagen? Nej, inte jag heller..

Friidrott är en märklig företeelse i vårt land. Där är vi också experter på att höja våra så kallade stjärnor till skyarna, snacka upp idrottarna... göra dom till "superstars".

Ta Erika Johansson (nu längdhoppspensionär). Hon är ju en så kallad expert på tv. Hon hyllar, sågar och förstår sig på friidrott. Påminn mig gärna men, vad har hon vunnit i sin karriär? På riktigt?  Var inte hon skadad varje gång det drog ihop sig? Nej, "fångarna på fortet räknas" inte.

Tacka vet jag min svärmor, en före detta landslags-längdhoppare. Hon hoppade lika långt som Erika, på 60-talet! På kolstuvebana !!

Känn på den Erika!


Det här är:


Patrik Jildefalk. "Tränare" för AIKs damlag i Damallsvenskan. Patrik och hans gäng besökte oss i Tyresö för några kvällar sedan. Jag känner Patrik väl, gjorde förut i alla fall. Något har hänt, något står inte rätt till.

Snälla Patrik, det här är en uppmaning. Varje gång du coachar ditt gäng, varje gång du bär det gul/svarta märket på din kavaj så representerar du en anrik förening. Du skämde ut dig på Tyresövallen, det är inte okej. Jag tänker inte försvara dig, jag känner inte dig längre.

Titta dig själv i spegeln, titta i ögonen på dina tjejer. Vad fan händer? Jag skämdes över dig, så tråkigt.

AIK, vet ni om att detta pågår?

Förresten, det är aldrig acceptabelt att håna motståndare från bänken, speciellt inte som dina motståndare är så otroligt mycket bättre än det du jobbar med.

Patetiskt.

Jag tror inte att Patrik mår speciellt bra. Just nu.


Höres!  

Ovido - Quiz & Flashcards