Direktlänk till inlägg 24 februari 2011

Kan någon förklara logiken?

Av Sebastian Ekblom Bak - 24 februari 2011 09:25

Jag menar, logiken i det ologiska och konstiga...det oförklarliga, det som bara kan hända i sportens värld. Det är väl kanske just det ologiska och oförklarliga som gör att just sport och sportens vardag berör och upprör så många. Kan någon förklara hur ett lag ena veckan kan åka och vinna på San Siro i Italien och veckan efter åka på stryk på Bloomfield i Blackpool ? (what? where?) japp, Blackpool.

Nu är det kanske inte så konstigt för mig som följt Tottenham sen barnsben, man är ju liksom van nu....men hur fanken är det möjligt? Hur kan t ex fotboll uppröra så pass mycket att man skallar en annan människa i rent vrede eller slänger ner en moppe från en läktare (yes, har hänt i Italien)(hur fanken fick de in mopeden på arenan?). Det slog mig helt plötsligt, samtidigt som herr Gomez stängde Inters CL-dörr, att det som vi brinner för, det som folk betalar dyra pengar för, det som upprör och ger sömnbrist, det som vi jävlas med varandra för, det vi lägger pengar på....det är 22 vuxna killar som jagar en läderboll, för att peta in den i ett nät??? Vad fasen? Förklara! Förklara varför jag bryr mig? Varför jag får tusen sms varje gång Spurs gör bort sig, varför jag tvingar mina barn att bära matchtröjor hemma och varför jag lägger tusentals kronor på att vara på plats, på White Hart Lane....?? Det är ju helt befängt. Men det är just kanske det ologiska, det ovissa och det oförklarliga med fotboll och övrig sport som gör att vi ändå orkar hålla på. Det finns ju annat i livet som är statiskt, ständigt och vardagligt. Nu ska vi se, nästa för Spurs...Wolves borta, herregud. Inte nu igen.


När vi ändå är i ämnet: Italiensk fotboll, ha ha ha. Dags att stänga igen butiken och vakna upp i verkligheten. Dags för Jennifer Wegerup att packa väskan, komma hem och bli en riktig journalist. Dags för Marcus Birro att släppa handväskan och dags för Ola Andersson på Viasat att stänga munnen. Italiensk fotboll är död... Det har jag sagt länge. Verkligheten är ikapp och förbi.


Det är det för den här tjejen också:

  

Bubblan har spruckit, bananskalen är slut. Solresan är över och nu är fröken Green skadad, missar halva friidrottssäsongen. Synd, hon har ju ändå hoppat en gång över 2 meter. Hoppas att Tv 4 kan göra ett hemma hos Emma reportage istället. Over and out.


Besökte den klassiska Kopparvallen i Åtvidaberg i helgen. Allvarligt, vad är det som är så klassiskt? Jag antar att det är samma feeling över detta som t ex i Degerfors eller Leksand men, vad är det klassiska? En pizzeria, en Liedl och sen är stan slut. Tittade in i fönstret på en stängd rockklubb, Crazy Bitch & Gang skulle spela...I rest my case..

Största gåtan är ju ändå hur man tillät allsvensk fotboll här:

   

Ja, ni ser rätt. Detta är den klassiska Kopparvallen i Åtvidaberg. Arenan som gud glömde. Jag vet att Svenska fotbollsförbundet har en massa krav som ska uppfyllas när det gäller arenornas vara eller ickevara men tydligen så delar man ut ett gäng dispanser. Titta igen..

Nåväl, det funkade i alla fall för vårt syfte. Det var skönt att komma hem till Stockholm igen, 08-forever.

Crazy Bitch & The Gang? Någon?


Leksand förresten, vad händer där uppe i skogen mellan Mora och Borlänge? Det har inte funkat att köpa in dyra avdankade föredetta stjärnor och det funkar tydligen inte att köra mer med egna produkter. Man ser t o m i år ut att missa direktplatserna till Kvalserien och läktarna gapar tomma i viktiga avgörande matcher. Man laddar för fullt för en utomhusmatch mot Mora och i min värld verkar det vara så att man lägger mer fokus på att vara bäst i Dalarna än att komma tillbaka till hockeyns finrum. 15000 pers mot Mora spelar mindre roll om man har en halvtom hall i en avgörande match mot Rögle. Jag har sagt det förr och säger det igen: Leksand kommer tillbaka den dagen de inser att de inte längre är ett storlag, att de är på allsvensk nivå (både laget och föreningen) och att det krävs lite mer än bara ett namn för att få lira med de stora grabbarna. Byt Mora mot Elitserien, byt fokus!


Rögle är på väg upp igen.....det är ju aldrig slut på eländet.


Passar på att ge en känga till alla er som gnäller över att årets Sonisphere i Stockholm inte håller måttet. Hur bortskämd kan man bli? Nu lever vi ju i ett toppstyrt samhälle och får bita i det sura äpplet för att några tanter var upprörda över att vi trampade sönder deras park i århundradets hällregn förra året. Globenområdet är inget bra alternativ och bristen på plats gör ju att årets event blir lite light. Men om ni fortsätter och klaga och gnälla så ska jag tänka på er alla i solen på Söderstadion med en kall i näven....när jag rockar till detta:


Världsklass....fortsätt gnälla! Ni gillar väl Zlatan också?

Höres!

Förlåt, inser att jag är lite extra-uppretad, just idag....igen.



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Ekblom Bak - 28 augusti 2011 11:51

Sluttjatat..... Jag är tillbaka, en gång i veckan får ni veckans bottenlista... Håll utkik, vi hörs ikväll (ganska sent dock) Coys!   ...

Av Sebastian Ekblom Bak - 10 april 2011 12:11

......tack och hej på ett tag, men jag tänker lägga tid på annat nu. Något mer stimulerande. Jag har bestämt mig för att sluta läsa dagstidningarna, sluta lägga min energi på dårar, oviktiga nyheter, dålig journalistik och spekulationer. Det är v...

Av Sebastian Ekblom Bak - 2 april 2011 20:40

Jag har alltid drömt om det, att få bli meteorolog....elller expert på någon idrott...i en någon stor Tv-kanal. Typ, jag trodde ju det...man kan aldrig veta säkert. Lön? Ja tack, det är jättesäkert. Jag trodde på kanonväder, att det blev snöstrom kun...

Av Sebastian Ekblom Bak - 26 mars 2011 07:47

Jag har ju trots allt varit på sydligare breddgrader ett tag, missat allt här hemma. Det var otroligt skönt och befriande, stänga av en stund, få lite perspektiv. Trots allt, vissa saker undgår självklart inte mig....vissa saker har jag järnkoll på...

Av Sebastian Ekblom Bak - 15 mars 2011 09:59

...man vet att det alltid kommer att vara likadant, att man aldrig lär läxan....att det aldrig blir en förändring. Man vet att Södertälje spelar en kvalserie när våren närmar sig, man vet att ett engelskt fotbollslag förr eller senare bjuder på ett f...

Ovido - Quiz & Flashcards