Direktlänk till inlägg 14 januari 2011

Ibland blir det Overkill

Av Sebastian Ekblom Bak - 14 januari 2011 10:22

...nu menar jag inte det där hårdrocksbandet Overkill, som jag har följt slaviskt under mina uppväxtår. Jag menar när det blir för mycket av det goda, lite för mycket grädde på tårtan, det växer, står en upp i halsen.

Jag tänker på t ex den raklamen som Unibet matar ut i TV just nu. Ni kanske har sett den, den när en självgod Glenn Hysén leker gud, när en rund och god Tomas Brolin önskar att han fortfarande hade "det" och en Börje Salming som bara ser apatisk ut, så där som Börje är expert på att se ut (jag älskar Börje). Jag klarar av Börje, jag grejar även Brolin men Hysén ger mig gåshud. Maken till självgodhet och överlägsenhet har aldrig skådats. I reklamen är han sig själv, uppenbarligen. Dryg, kaxig och jävligt överlägsen. Precis som han är i media i övrigt. Det är rätt konstigt att media fortfarande accepeterar hans kaxiga uttalanden, hans provokationer (framför allt mot Stockholm (det klassiska lillebrorskomplexet)) och hans i många avseénden hånande attityd mot övriga medmänniskor och idrottsmän. Sorry Glenn, i min värld är du bara patetisk, en föredetting. Sorry Unibet, er reklam har på underteckand fått motsatt effekt. Jag älskar inte Glenn, jag avslutat mitt spelkonto hos er. Don´t stop me now? You bet, Unibet. Overkill som sagt.


Den här bilden hade fått mig att gå i spinn för 5 år sedan:

  

Ja, ni ser ju själva. Självaste David Beckham i spursjacka. Killen har kommit till insikt, finally. Han vill vara en av oss, nu helt plötsligt. Totenham spelar ju så rolig fotboll, han vill vara liljevit. Ärligt talat, jag har ingen aning om vad jag ska säga om detta. Som sagt, för 5 år sedan hade jag varit euforisk, nu undrar jag istället vad allt detta handlar om. Missförstå mig inte, i sina bästa stunder är mr B fortfarande en av världens bästa på en hel del saker. Frågan är bara hur Tottenham ska använda denna man. Han går inte in i en startelva, vill han sitta på bänken på WHL? Rykten säger att det ligger annat i bakgrunden, ett visst AEG rotar runt i syltburken. Nya arenor ska byggas, Mr B är en bricka i spelet. Hur som helst, nu är Beckham med grabbarna och tränar på Chigwell och jag kan tänka mig att han matar högerinlägg mot Crouchs panna. Det kan bli hur bra som helst, kanske. Jag väntar med euforin, Mr B kan bli Overkill, för Tottenham. Bara för att, så möter Spurs United i helgen. Sammanträffande eller Overkill?


Vad händer I AIK hockey? Där verkar det ju ruggigt mycket Overkill just nu. Jag återvänder till detta ämne gärna, jag håller koll på gamla arbetsgivare och kamrater. Helt plötsligt ligger AIK sist i Elitserien, halva laget ligger ständigt på skadelistan och man plockar in gamla (rutinerade) rävar och knuffar egna talanger och produkter åt sidan. Varför alla skador? Overkill hos medteam och fystränare? Det skulle ju bli så bra. Vad gör ni för fel boys? Jag har en känsla av att tiden har kommit ikapp AIK Hockey. Overkill hos Mr Gozzi & Co. Jag hoppas att jag har fel. Jag känner dock igen den klassiska negativa nedåtspiralen. Det såg ut så här senast AIK åkte ur Elitserien. Jag var med då.


Svt hade en ruggig Overkill för några kvällar sedan. De använde 5 minuter av sin sportsänding till att tycka synd om den här killen:

  

Vem? Detta är Jonas Jacobsson, vår duktige paralympics-skytt. Är det synd om honom för att han sitter i rullstol? Nja, kanske lite men just nu var det jääääääääääätesynd om honom för att han befinner sig på läger i.......Melbourne?!! Ni vet, staden i Australien som igger under vatten. Staden som just nu är en krigszon, staden där 100 000 människor är på flyende fot undan vattnet. Spökstaden där människor flyr och överger sin hem. Det är ändå tydligen mest synd om Jonas, allt enligt TV-sporten. Han blir nämligen störd i sin OS-satsning, Ja, OS nästa sommar i London. Han kan inte träna, han kommer av sig....hur ska det gå i uppladdningen inför OS? Fixar han det? OVERKILL!!! Tänk efter, killen ligger på mage och skjuter luftgevär men tycker synd om sig själv att det inte funkar just nu. Han måste flytta på sig, fly vattnet, byta lokal??? Allt medans hundratusentals människor flyr för sina liv??? Stackars Jonas, det har ju gått troll i detta.

Undrar om SVT tänkte efter före? Man blir stum...


Fasen, fast man egentligen inte bryr sig så gör det ont att se Liverpool spela fotboll just nu. Kika på de röda om ni vill se ett klassiskt exempel på ett lag utan känsla, självförtroende, kvalité eller moral. Kika på Liverpool som förening, en klubb i spillror, en misskött klubb utan linjer eller ramar. Det gör ont, det är ju ändå Liverpool, klassiska Pool på gränsen till sammanbrott. Senast de var på en gräsyta såg de ut som ett korplag. Inga linjer, inga ideér. Inget jävlar anamma. Allt man ser är en skugga av något annnat, fylld med individer som inte vill vara där. Titta på Liverpool, ta lärdom. Givetvis kommer de att studsa tillbaka men först måste några skallar att rulla. Här blir det nog bara (Over)Kill!


Förstår ni nu innebörden av Overkill? Ok, jag ska sluta tjata men här kommer några fler exempel som personiferar detta uttryck: Anja Persson som skyller sin dåliga säsong på sina pjäxor (tydligen var plösen i dessa dålig), Aftonbladets J. Wegerup som fyller sin heltidstjänst på Aftonbladet med att älska (dyrka) Zlatan och Arne Hegerfors som ena veckan är programledare i TV4 och dagen efter är gäst, i samma program!!??

Förstår ni betydelsen av Overkill?


Okej, vi avslutar med riktiga Overkill:


Nu snackar vi!

Höres!



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sebastian Ekblom Bak - 28 augusti 2011 11:51

Sluttjatat..... Jag är tillbaka, en gång i veckan får ni veckans bottenlista... Håll utkik, vi hörs ikväll (ganska sent dock) Coys!   ...

Av Sebastian Ekblom Bak - 10 april 2011 12:11

......tack och hej på ett tag, men jag tänker lägga tid på annat nu. Något mer stimulerande. Jag har bestämt mig för att sluta läsa dagstidningarna, sluta lägga min energi på dårar, oviktiga nyheter, dålig journalistik och spekulationer. Det är v...

Av Sebastian Ekblom Bak - 2 april 2011 20:40

Jag har alltid drömt om det, att få bli meteorolog....elller expert på någon idrott...i en någon stor Tv-kanal. Typ, jag trodde ju det...man kan aldrig veta säkert. Lön? Ja tack, det är jättesäkert. Jag trodde på kanonväder, att det blev snöstrom kun...

Av Sebastian Ekblom Bak - 26 mars 2011 07:47

Jag har ju trots allt varit på sydligare breddgrader ett tag, missat allt här hemma. Det var otroligt skönt och befriande, stänga av en stund, få lite perspektiv. Trots allt, vissa saker undgår självklart inte mig....vissa saker har jag järnkoll på...

Av Sebastian Ekblom Bak - 15 mars 2011 09:59

...man vet att det alltid kommer att vara likadant, att man aldrig lär läxan....att det aldrig blir en förändring. Man vet att Södertälje spelar en kvalserie när våren närmar sig, man vet att ett engelskt fotbollslag förr eller senare bjuder på ett f...

Ovido - Quiz & Flashcards